Widget
Podziel się:

Kwasy tłuszczowe omega-3


Budowa chemiczna ALA
Budowa chemiczna EPA
Budowa chemiczna DHA

Kwasy tłuszczowe omega-3 (zwane też kwasami tłuszczowymi n-3 lub ω-3) – nienasycone kwasy tłuszczowe, których ostatnie wiązanie podwójne w łańcuchu węglowym znajduje się przy trzecim od końca atomie węgla. Do tej grupy należą m.in. wielonienasycone kwasy pełniące ważną rolę w odżywianiu człowieka:

Spis treści

[edytuj] Wpływ na zdrowie

W kilku badaniach stwierdzono możliwe działanie przeciwnowotworowe kwasów tłuszczowych omega-3 (zwłaszcza w przypadku raka piersi, okrężnicy i prostaty)[1][2][3]. Ostatnie badania sugerują też, że kwasy te spowalniają starzenie się komórek[4].

Istnieją silne dowody naukowe, że spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 wiąże się z obniżeniem poziomu trójglicerydów we krwi[5][6][7][8] i regularne przyjmowanie zmniejsza ryzyko wtórnych i pierwotnych zawałów serca[9][10][11][12].

Pewne korzyści odnotowano również w takich stanach chorobowych, jak zaburzenia rytmu serca[13][14][15] oraz reumatoidalne zapalenie stawów[16][17]. W jednym z badań na grupie 32 pacjentów z młodzieńczym idiopatycznym zapaleniem stawów (MIZS) stwierdzono istotny spadek CRP po zastosowaniu suplementacji kwasów tłuszczowych omega-3[18]. W innym badaniu, 23 dzieci chorych na MIZS podzielono losowo na dwie grupy. W pierwszej grupie zwiększono zawartość kwasów omega-3 w diecie, a w drugiej nie. Po 5 miesiącach eksperymentu, średnia dzienna dawka ibuprofenu przyjmowanego przez dzieci w pierwszej grupie spadła z 28,4 mg/kg do 23,4 mg/kg, a w drugiej grupie średnia dawka ibuprofenu spadła z 23,7 mg/kg do 22,7 mg/kg[19].

Ważna jest odpowiednia proporcja kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w diecie[20]. Kwasy omega-6 (a zwłaszcza kwas arachidonowy) ułatwiają produkcję prostaglandyn, czyli hormonów prozapalnych. Z kolei kwasy omega-3 działają hamująco na stan zapalny, gdyż w organizmie konkurują z kwasami omega-6, zmniejszając ich stężenie w tkankach oraz ograniczając ich reakcje z enzymami [21] [1]. Wg danych National Institutes of Health, Amerykanie zwykle spożywają zbyt dużo kwasów omega-6 w porównaniu do kwasów omega-3. Proporcje tych dwóch typów kwasów są bardziej korzystne w diecie śródziemnomorskiej (stosunkowo ubogiej w kwasy omega-6) oraz w diecie Japończyków i Grenlandczyków (bogatej w kwasy omega-3)[2].

Znaczny nadmiar kwasów omega-3 może być szkodliwy, więc należy stosować umiarkowane dawki (szczególnie u osób cierpiących na cukrzycę i choroby krążenia)[22][23][24].

[edytuj] Występowanie w tłuszczach spożywczych

W poniższej tabeli znajduje się porównanie wartości energetycznej (w kilokaloriach) różnych rodzajów tłuszczów spożywczych oraz zawartość w nich kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 (w miligramach), w przeliczeniu na łyżkę stołową tłuszczu[25].

Rodzaj tłuszczuWartość energetycznaOmega-3Omega-6Stosunek 3/6
Olej z łososia123518230217,16
Olej z wątroby dorsza (tran)123281125411,07
Olej ze śledzia12319261959,88
Olej z sardynek12336885137,19
Olej z pachnotki120896016805,33
Olej lniany120798022403,56
Masło bezwodne1121852880,64
Olej rzepakowy niskoerukowy124130228420,46
Olej z gorczycy sarepskiej12482621460,38
Olej z orzechów włoskich120141471940,20
Olej sojowy12092569360,13
Olej z zarodków pszennych12093874530,13
Domowy smalec z dodatkiem oleju roślinnego11514112420,11
Oliwa z oliwek1198110670,08
Olej sojowy utwardzony12035447460,07
Masło shea120416660,06
Majonez (z oleju sojowego i kartamusowego)9941471760,06
Przemysłowy smalec z dodatkiem oleju roślinnego11512823170,06
Olej słonecznikowy >70% kwasu oleinowego124275050,05
Olej z otrębów ryżowych12021845420,05
Mieszanina margaryny z masłem10210321620,05
Masło kakaowe120143810,04
Olej słonecznikowy utwardzony12012248010,03
Olej palmowy1202712380,02
Olej kukurydziany1209578880,01
Olej sezamowy1204156170,01
Olej słonecznikowy <60% kwasu linoleinowego1202754130,00
Olej bawełniany1202770180,00
Olej z pestek winogron1201494660,00
Olej arachidowy119043200,00
Olej kokosowy11702450,00
Olej słonecznikowy >60% kwasu linoleinowego120089350,00
Olej kartamusowy >70% kwasu linoleinowego1200101490,00
Olej kartamusowy >70% kwasu oleinowego120019520,00

[edytuj] Zobacz też

Przypisy

  1. K. Augustsson, DS. Michaud, EB. Rimm, MF. Leitzmann i inni. A prospective study of intake of fish and marine fatty acids and prostate cancer.. „Cancer Epidemiol Biomarkers Prev”. 12 (1), s. 64–7, Jan 2003. PMID 12540506. 
  2. EA. de Deckere. Possible beneficial effect of fish and fish n-3 polyunsaturated fatty acids in breast and colorectal cancer.. „Eur J Cancer Prev”. 8 (3), s. 213–21, Jul 1999. PMID 10443950. 
  3. CP. Caygill, MJ. Hill. Fish, n-3 fatty acids and human colorectal and breast cancer mortality.. „Eur J Cancer Prev”. 4 (4), s. 329–32, Aug 1995. PMID 7549825. 
  4. R. Farzaneh-Far, J. Lin, ES. Epel, WS. Harris i inni. Association of marine omega-3 fatty acid levels with telomeric aging in patients with coronary heart disease.. „JAMA”. 303 (3), s. 250-7, Jan 2010. doi:10.1001/jama.2009.2008. PMID 20085953. 
  5. WS. Harris. n-3 fatty acids and serum lipoproteins: human studies.. „Am J Clin Nutr”. 65 (5 Suppl), s. 1645S-1654S, May 1997. PMID 9129504. 
  6. TA. Sanders, FR. Oakley, GJ. Miller, KA. Mitropoulos i inni. Influence of n-6 versus n-3 polyunsaturated fatty acids in diets low in saturated fatty acids on plasma lipoproteins and hemostatic factors.. „Arterioscler Thromb Vasc Biol”. 17 (12), s. 3449–60, Dec 1997. PMID 9437192. 
  7. HM. Roche, MJ. Gibney. Postprandial triacylglycerolaemia: the effect of low-fat dietary treatment with and without fish oil supplementation.. „Eur J Clin Nutr”. 50 (9), s. 617–24, Sep 1996. PMID 8880041. 
  8. MH. Davidson, EA. Stein, HE. Bays, KC. Maki i inni. Efficacy and tolerability of adding prescription omega-3 fatty acids 4 g/d to simvastatin 40 mg/d in hypertriglyceridemic patients: an 8-week, randomized, double-blind, placebo-controlled study.. „Clin Ther”. 29 (7), s. 1354–67, Jul 2007. doi:10.1016/j.clinthera.2007.07.018. PMID 17825687. 
  9. HC. Bucher, P. Hengstler, C. Schindler, G. Meier. N-3 polyunsaturated fatty acids in coronary heart disease: a meta-analysis of randomized controlled trials.. „Am J Med”. 112 (4), s. 298–304, Mar 2002. PMID 11893369. 
  10. ML. Burr, PM. Sweetham, AM. Fehily. Diet and reinfarction.. „Eur Heart J”. 15 (8), s. 1152–3, Aug 1994. PMID 7988613. 
  11. WC. Willett, MJ. Stampfer, JE. Manson, GA. Colditz i inni. Intake of trans fatty acids and risk of coronary heart disease among women.. „Lancet”. 341 (8845), s. 581–5, Mar 1993. PMID 8094827. 
  12. NJ. Stone. Fish consumption, fish oil, lipids, and coronary heart disease.. „Circulation”. 94 (9), s. 2337–40, Nov 1996. PMID 8901708. 
  13. JH. Christensen, P. Gustenhoff, E. Korup, J. Aarøe i inni. Effect of fish oil on heart rate variability in survivors of myocardial infarction: a double blind randomised controlled trial.. „BMJ”. 312 (7032), s. 677–8, Mar 1996. PMID 8597736. 
  14. C. Pignier, C. Revenaz, I. Rauly-Lestienne, D. Cussac i inni. Direct protective effects of poly-unsaturated fatty acids, DHA and EPA, against activation of cardiac late sodium current: a mechanism for ischemia selectivity.. „Basic Res Cardiol”. 102 (6), s. 553–64, Nov 2007. doi:10.1007/s00395-007-0676-x. PMID 17891522. 
  15. IA. Brouwer, A. Geelen, MB. Katan. n-3 Fatty acids, cardiac arrhythmia and fatal coronary heart disease.. „Prog Lipid Res”. 45 (4), s. 357–67, Jul 2006. doi:10.1016/j.plipres.2006.02.004. PMID 16678270. 
  16. PR. Fortin, RA. Lew, MH. Liang, EA. Wright i inni. Validation of a meta-analysis: the effects of fish oil in rheumatoid arthritis.. „J Clin Epidemiol”. 48 (11), s. 1379–90, Nov 1995. PMID 7490601. 
  17. JM. Kremer, J. Bigauoette, AV. Michalek, MA. Timchalk i inni. Effects of manipulation of dietary fatty acids on clinical manifestations of rheumatoid arthritis.. „Lancet”. 1 (8422), s. 184–7, Jan 1985. PMID 2857265. 
  18. MG. Alpigiani, G. Ravera, C. Buzzanca, R. Devescovi i inni. [The use of n-3 fatty acids in chronic juvenile arthritis]. „Pediatr Med Chir”. 18 (4). S. 387-90. PMID 9064671. 
  19. V. Vargová, R. Veselý, M. Sasinka, C. Török. [Will administration of omega-3 unsaturated fatty acids reduce the use of nonsteroidal antirheumatic agents in children with chronic juvenile arthritis?]. „Cas Lek Cesk”. 137 (21), s. 651-3, Nov 1998. PMID 9929929. 
  20. Tribole, E.F. (2006). "Excess Omega-6 Fats Thwart Health Benefits from Omega-3 Fats". BMJ 332: 752–760. http://www.bmj.com/cgi/eletters/332/7544/752#130637.
  21. Claudio Gallia, Philip C. Calderb. Effects of Fat and Fatty Acid Intake on Inflammatory and Immune Responses: A Critical Review. Ann Nutr Metab 2009;55:123-139 (DOI: 10.1159/000228999)
  22. Lewis, Christine J., Letter Regarding Dietary Supplement Health Claim for Omega-3 Fatty Acids and Coronary Heart Disease, http://www.cfsan.fda.gov/~dms/ds-ltr11.html and "Letter Regarding Dietary Supplement Health Claim for Omega-3 Fatty Acids and Coronary Heart Disease". U. S. Food and Drug Administration via Internet Archive. October 31, 2000. http://web.archive.org/web/20061217002249/http://vm.cfsan.fda.gov/~dms/ds-ltr11.html. Retrieved 2009-10-30.
  23. "Fish Oils and Stroke/Blood Coagulation". oilofpisces.com. http://www.oilofpisces.com/bloodcoagulation.html.
  24. N. Kromann, A. Green. Epidemiological studies in the Upernavik district, Greenland. Incidence of some chronic diseases 1950-1974.. „Acta Med Scand”. 208 (5), s. 401–6, 1980. PMID 7457208. 
  25. "Essential Fats in Food Oils, NIH page". http://efaeducation.nih.gov/sig/esstable.html.

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.

Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.

Zasady ochrony prywatności O Wikipedii Informacje prawne